İsa Mesih’in Kadınlara Davranışı
İsa Mesih’in Zamanında Kadınlar
Tevrat kadının önemli bir rolü olduğundan söz eder. Bu nedenle de kadınlar teoride Yahudilerce takdir edilirlerdi. Ancak İ.Ö. birinci yüzyılda Yahudiler, içinde yaşadıkları Greko-Roman dünyanın pek çok geleneğini ve tutumunu benimsediler. Yahudi erkeklerin günlük dualarının bir bölümünde ‘Tanrım beni kadın olarak yaratmadığın için şükürler olsun’ diye bir kısım bile vardı.
Kadınlar genel olarak eğitimsizlerdi. Talmut der ki, “Kızına Tevrat’ı öğretmek aptallıktır (Sotah 28a). Rabbi Eliezer, “Tevrat bir kadına emanet edileceğine yakılsın daha iyi” demişti. Kadınlar mahkemede tanıklık edemezlerdi. Yalnızca hiçbir geliri olmayan kadınlar çalışabilirlerdi. Kadınlar dışarıdayken genellikle peçe takarlardı ve erkeklerle konuşmaları yasaktı. Saygıdeğer kadınlar evde oturmalıydılar.
Kadınlar özel yaşamda, toplumsal yaşamda ve dini yaşamda erkeklerden ayrı tutulurlardı. Sinagoglarda erkeklerden ayrı yere otururlardı. Tapınağa gidebilirlerdi ancak sadece kadınlar için ayrılmış olan bölümde oturabilirlerdi.
Erkekler yemeği yakmak gibi herhangi bir sebepten ötürü ellerine boşanma kağıdı vererek karılarını yasal olarak boşayabilirlerdi. Bir kadın kocasını boşayamazdı ve erkek bir akrabasının aracılığı olmadan herhangi bir mülk edinemezdi.
İsa Mesih Kadınlara Nasıl Davrandı?
1. Kadınlarla toplum içinde saygıyla konuştu.
– Oğlunu ölümden dirilttiği Nain kasabasındaki dul kadın (Luka 7:11-17)
– Şifa verdiği, 18 yıldır beli bükük olan bir kadın (Luka 13:12)
– Bir kadından “İbrahim’in kızı” diye söz etti (Luka 13:16). Normalde yalnızca erkeklere “İbrahim oğlu” diye seslenildiği için bu çok sıra dışı bir ifadedir.
– Bir yabancıyla, nefret edilen Samiriyeli bir kadın ile konuştu ve ona kendisini Mesih olarak tanıttı.
2. Bir kadını kirli saymayı reddetti
– 12 yıldır kanaması olan bir kadını normalde herkes “kirli” olarak nitelendirirken İsa Mesih bu kadına şifa verdi (Luka 8:43-48) .
– Yasaya göre taşlanması gereken, zinada yakalanan bir kadına şefkatle yaklaştı (Yuhanna 8:3-11). Aynı zamanda bir daha günah işlememesini söyleyerek onu salıverdi.
– Günahkâr olarak bilinen ve pahalı bir parfümü ayaklarına döken bir kadını savundu ve tövbe gözyaşları nedeniyle onun günahlarını bağışladı. (Luka 7:36-50)
3. Kadınların öğrencisi olmasına izin verdi
– Meryem’in ayaklarının dibinde oturmasına izin verdi (Luka 10:39). Bu oturuş pozisyonu normalde erkek öğrencisinin oturma şeklidir.
– Diğer öğrencileriyle birlikte bazı kadınlar da O’nunla seyahat ettiler. (Luka 8:1-3): Mecdelli Meryem, Hirodes’in kahyası Kuza’nın karısı Yohanna, Suzanna ve daha birçokları.
– İsa Mesih çarmıha gerildiğinde kadınlar da oradaydı. (Markos 15:40-41)
4. Kadınlara özel şeyler gösterdi
– Kendisinin Mesih olduğunu (Yuhanna 4:26)
– Ölümden dirildiğini (önce Mecdelli Meryem gördü, Yuhanna 20:11-18)
– Diriliş ve Yaşam olduğunu (Yuhanna 11:25’te Marta’ya gösterdi)
İsa Mesih annesi Meryem’e karşı da oldukça düşünceli davrandı ve en yakın öğrencilerinden biri olan Yuhanna’dan annesiyle ilgilenmesini istedi. (Yuhanna 19:26)
İsa Mesih’in öğrencileri de O’nu izlediler. Topluluklarında kadını hep buyur ettiler (Elçilerin İşleri 1:14) ve İsa Mesih ile ilgili Müjdeyi yaymada kadınları kendilerine emektaş saydılar (Romalılar 16:3).
FOTOLAR
Tüm fotolar // Lumo Project izniyle
REFERANS
1 Barbara Leonard, Jesus’ Extraordinary Treatment of Women.